Orkla Hus


Når innovasjon får skinne

Prosjektdetaljer
  • Size

    26700 km2

  • Arkitekt

    NSW

  • Photos

    Niklas Hart

  • Fotograf

    Niklas Hart

Prosjektbeskrivelse

Orkla sine merkevarer er et løfte gitt og et løfte holdt. Deres mange merkevarer gjør hver dag bedre med lokale, bærekraftige tjenester og produkter som skaper glede. Orkla ønsket en arbeidsplass som reflekterte deres arbeidskultur, deres ansatte og deres høyt respekterte merkevarer. Et sted hvor innovasjon kan blomstre.

Behov og drømmer:
Orkla er stolt av sin organisasjonskultur og ønsker en fysisk plass som speiler Orkla sine kjerneverdier modig, inspirerende og til å stole på. Det er et stort spend i Orkla sine arbeidsrutiner. De trenger derfor områder som oppmuntrer og tilrettelegger for samarbeid, og områder hvor folk kan jobbe fokusert alene uten distraksjoner.

Men en bærekraftig profil er det viktig for Orkla å jobbe mot den høyest mulige miljø-klassifikasjonen. Dette medfører tydelige og positive føringer for interiørarbeidet på arbeidsplassen. Orkla sin unike kultur er bygget opp rundt deres folkekjære merkevarer og de trenger et sted hvor disse blir representert. Et sted for små hjelpere i hverdagen.

Innsikt og løsning:
Orkla sin visjon «din venn hver dag» fyller hvert hjørne av arbeidsplassen. Den sterke og gjenkjennelige tilknytningen til Orkla sin organisasjonskultur gjennom farger, merkevarer og lyssetting fører til bedre motiverte ansatte.

På Orkla sin arbeidsplass er forbrukerne og merkevarene stjernespillerne hele året rundt. Hele første etasje er blitt et publikumsområde med frisør, kafé, bakeri, restaurant og innovasjonssenter. I resepsjonen finnes det en pop-up-butikk som profilerer forskjellige merkevarer hver uke. Dette skaper en atmosfære hvor innovasjon kan skinne. Den bærekraftige profilen er synlig gjennom bruk av møbler og materialer. Vi gjenbrukte mange av de gamle møblene ved å reparere dem og gi dem nytt liv.

Vi har skapt en arbeidsplass hvor ansatte kan føle seg hjemme, samtidig som de aldri glemmer deres visjon og ønske om å levere troverdige og inspirerende merkevarer til oss – forbrukerne.

Oppsummert: Make room for innovation

Behov og drømmer:
Orkla er stolt av sin organisasjonskultur og ønsker en fysisk plass som speiler Orkla sine kjerneverdier modig, inspirerende og til å stole på. Det er et stort spend i Orkla sine arbeidsrutiner. De trenger derfor områder som oppmuntrer og tilrettelegger for samarbeid, og områder hvor folk kan jobbe fokusert alene uten distraksjoner.

Men en bærekraftig profil er det viktig for Orkla å jobbe mot den høyest mulige miljø-klassifikasjonen. Dette medfører tydelige og positive føringer for interiørarbeidet på arbeidsplassen. Orkla sin unike kultur er bygget opp rundt deres folkekjære merkevarer og de trenger et sted hvor disse blir representert. Et sted for små hjelpere i hverdagen.

Innsikt og løsning:
Orkla sin visjon «din venn hver dag» fyller hvert hjørne av arbeidsplassen. Den sterke og gjenkjennelige tilknytningen til Orkla sin organisasjonskultur gjennom farger, merkevarer og lyssetting fører til bedre motiverte ansatte.

På Orkla sin arbeidsplass er forbrukerne og merkevarene stjernespillerne hele året rundt. Hele første etasje er blitt et publikumsområde med frisør, kafé, bakeri, restaurant og innovasjonssenter. I resepsjonen finnes det en pop-up-butikk som profilerer forskjellige merkevarer hver uke. Dette skaper en atmosfære hvor innovasjon kan skinne. Den bærekraftige profilen er synlig gjennom bruk av møbler og materialer. Vi gjenbrukte mange av de gamle møblene ved å reparere dem og gi dem nytt liv.

Vi har skapt en arbeidsplass hvor ansatte kan føle seg hjemme, samtidig som de aldri glemmer deres visjon og ønske om å levere troverdige og inspirerende merkevarer til oss – forbrukerne.

Oppsummert: Make room for innovation

Orkla Skoyen Snor 670X377

Åpningen

Næringsminister Torbjørn Røe-Isaksen med Grandiosalue mars 2019.

Foto: Berit Roald

Åpningen

Næringsminister Torbjørn Røe-Isaksen med Grandiosalue mars 2019.

Foto: Berit Roald

Iark Orkla Photo Niklas Hart 14

Resepsjonsområdet

Her er det lagt opp til stor aktivitet. Utstillingene bytter tema hver uke og kaffebaren er åpen for alle som måtte ønske å ta turen innom.

Resepsjonsområdet

Her er det lagt opp til stor aktivitet. Utstillingene bytter tema hver uke og kaffebaren er åpen for alle som måtte ønske å ta turen innom.

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 13

Frisørsalongen

Define-serien hedres med en egen frisørsalong på bakkeplan.

Frisørsalongen

Define-serien hedres med en egen frisørsalong på bakkeplan.

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 11

Hjemmekoselig

Tiltalende møbler og hjemlig stemning understreker Orklas tilstedeværelse i mange nordmenns dagligliv.

Hjemmekoselig

Tiltalende møbler og hjemlig stemning understreker Orklas tilstedeværelse i mange nordmenns dagligliv.

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 10

​Rom for samhandling

Huset har en egen samhandlingssone for fleksibelt arbeid.

​Rom for samhandling

Huset har en egen samhandlingssone for fleksibelt arbeid.

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 5

Møllers tran

Møterommene har en tydelig link til Orklas mange merkevarer.

Møllers tran

Møterommene har en tydelig link til Orklas mange merkevarer.

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 6

Vannglasset er kun for syns skyld. Her serveres bare Møllers tran.

Vannglasset er kun for syns skyld. Her serveres bare Møllers tran.

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 9

Just doodle...

your way into chillness!

Just doodle...

your way into chillness!

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 8

Kornmo

Et annet møterom er viet den folkekjære kjeksen Kormo.

Kornmo

Et annet møterom er viet den folkekjære kjeksen Kormo.

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 7

Blenda sensitive

Så florlett og luftig at man nesten kjenner duften av nyvasket tøy.

Blenda sensitive

Så florlett og luftig at man nesten kjenner duften av nyvasket tøy.

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 12

Spisestua

Orkla Hus er et hjem for de ansatte og et hjem for Orklas merkevarer. Her er spisestua.

Spisestua

Orkla Hus er et hjem for de ansatte og et hjem for Orklas merkevarer. Her er spisestua.

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 1

Uformell møteplass

Kantinen brukes hele dagen til uformelle møter, og er delt inn i ulike soner med romdelere.

Uformell møteplass

Kantinen brukes hele dagen til uformelle møter, og er delt inn i ulike soner med romdelere.

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 2

Lunhet og varme

Kantinen er lun og varm og gjenspeiler Orklas visjon "din venn hver dag".

Lunhet og varme

Kantinen er lun og varm og gjenspeiler Orklas visjon "din venn hver dag".

© Niklas Hart

Iark Orkla Photo Niklas Hart 3

Lunsj i hagen

En hengende hage samler de ansatte rundt lunsjbordet.

Lunsj i hagen

En hengende hage samler de ansatte rundt lunsjbordet.

© Niklas Hart

Caroline Smedsvig

Caroline Smedsvig

Interiørarkitekt MNIL

I permisjon

Charlotte Hagemoen

Charlotte Hagemoen

Interiørarkitekt MA

Hanne Margrethe Hjermann

Hanne Margrethe Hjermann

Interiørarkitekt MNIL,

daglig leder og partner

Elisabeth Paus

Elisabeth Paus

Interiørarkitekt MNIL, partner

Yvonne Bjørgen

Yvonne Bjørgen

Interiørarkitekt MNIL