DNB Solheimsviken


Hovedgrepet er en kunstgate

Prosjektdetaljer
  • Completed in december

    2013

  • Square meters

    44 000

  • Workspaces

    1550

  • Fotograf

    Daniel Hundven-Clements

Prosjektbeskrivelse

De besøkende tas imot i resepsjonen og møter umiddelbart hovedgrepet i DNBs hovedbygg i Bergen: en 4 meter bred og 250 meter lang kunstgate. I tilknytning til kunstgaten ligger auditorium, møtesenter, kafé og dagligbank på plan 1 og fra plan 2 har kantine og møtesenter kontakt med kunstgaten. Anlegget består av fem enheter med varierende høyder. Hvert hus har to interne lysgårder som bringer dagslyset inn i bygningene og definerer planenes bruksområder. Arbeidsarealene ligger mot ytterfasadene, mens sosiale soner og etasjenes møtesenter ligger mellom lysgårdene. For å skape variasjon har hvert hus sitt tema inspirert av snø, skog og fjell. Arbeidsplassløsningene er planlagt med 15% underdekning, free seating, og clean desk.

Dnb Bergen 1

GATEKUNST

Gatekunstneren DOLK sitt 9 meter høye verk «TOY» møter ansatte og gjester når de beveger seg fra resepsjonen og opp til møtesenter og kantine.

GATEKUNST

Gatekunstneren DOLK sitt 9 meter høye verk «TOY» møter ansatte og gjester når de beveger seg fra resepsjonen og opp til møtesenter og kantine.

© Daniel Hundven-Clements

Dnb Bergen 2

LOBBY

Lobbyen utenfor auditoriet ligger som en utvidelse av kunstgaten og binder plan 1 og 2 sammen. 

Utsmykningen er av kunstneren Svein Strand og ble opprinnelig laget for det gamle bankbygget i Kirkegata 18 i Oslo. Verket har ingen kjent tittel, men består av 12 malerier i olje på lerret. . Vi kan ikke angi noen eksakt dato, for det ble malt over en lang periode, nærmere 10 år. Strand bruker gjerne motiver innendørs med elementer fra interiører og stilleben. Bildene har noe drømmeaktige over seg, og rommene og figurene innhyllet i stemningsfull mystikk. 

LOBBY

Lobbyen utenfor auditoriet ligger som en utvidelse av kunstgaten og binder plan 1 og 2 sammen. 

Utsmykningen er av kunstneren Svein Strand og ble opprinnelig laget for det gamle bankbygget i Kirkegata 18 i Oslo. Verket har ingen kjent tittel, men består av 12 malerier i olje på lerret. . Vi kan ikke angi noen eksakt dato, for det ble malt over en lang periode, nærmere 10 år. Strand bruker gjerne motiver innendørs med elementer fra interiører og stilleben. Bildene har noe drømmeaktige over seg, og rommene og figurene innhyllet i stemningsfull mystikk. 

© Daniel Hundven-Clements

Dnb Bergen 3

AUDITORIET

Tilgang til dagslys gir et lyst og behagelig preg. To nyanser av lilla i stolstoffet gir en forsiktig variasjon og et naturlig uttrykk.

AUDITORIET

Tilgang til dagslys gir et lyst og behagelig preg. To nyanser av lilla i stolstoffet gir en forsiktig variasjon og et naturlig uttrykk.

© Daniel Hundven-Clements

Dnb Bergen 4

Auditoriet har 150 plasser og ligger plassert mellom kunstgaten og kaifronten. 

Auditoriet har 150 plasser og ligger plassert mellom kunstgaten og kaifronten. 

© Daniel Hundven-Clements

Dnb Bergen 5

RESEPSJONEN

Resepsjonsskranken er plassert slik at den trer tilbake for kunsten. Verkene i resepsjonsområdet er en serie av kunstneren Irma Salo Jäger.

RESEPSJONEN

Resepsjonsskranken er plassert slik at den trer tilbake for kunsten. Verkene i resepsjonsområdet er en serie av kunstneren Irma Salo Jäger.

© Daniel Hundven-Clements

Dnb Bergen 6

SOSIALE SONER

De sosiale sonene i bygget har god kontakt med arbeidsarealene uten å være forstyrrende.

SOSIALE SONER

De sosiale sonene i bygget har god kontakt med arbeidsarealene uten å være forstyrrende.

© Daniel Hundven-Clements

Dnb Bergen 10

De sosiale sonene er sentralt plassert i planene, godt skjermet fra arbeidsarealene med tilgang til etasjens felles møterom. En variert møblering gir mulighet for flerbruk.

De sosiale sonene er sentralt plassert i planene, godt skjermet fra arbeidsarealene med tilgang til etasjens felles møterom. En variert møblering gir mulighet for flerbruk.

© Daniel Hundven-Clements

Dnb Bergen 7

OPPGRADERT MØTEAREAL

På plan 4 med egen takterrasse og utsikt mot Vågen ligger et oppgradert møtesenter. Loungen er plassert slik at de besøkende har sjøutsikt mens det store møterommet er plassert i bakgrunnen for mer introvert møtevirksomhet.

OPPGRADERT MØTEAREAL

På plan 4 med egen takterrasse og utsikt mot Vågen ligger et oppgradert møtesenter. Loungen er plassert slik at de besøkende har sjøutsikt mens det store møterommet er plassert i bakgrunnen for mer introvert møtevirksomhet.

© Daniel Hundven-Clements

Dnb Bergen 8

KONSENTRASJONSARBEID

Arbeidsarealene har ulike former for møblering. 10% av arbeidsplassen er lesesalsplasser, disse er plassert i de mest stille sonene i planene.

KONSENTRASJONSARBEID

Arbeidsarealene har ulike former for møblering. 10% av arbeidsplassen er lesesalsplasser, disse er plassert i de mest stille sonene i planene.

© Daniel Hundven-Clements

Dnb Bergen 11

MØTESENTER

Fra møtesenteret på plan 2.

MØTESENTER

Fra møtesenteret på plan 2.

© Daniel Hundven-Clements

Dnb Bergen 12

Pausearealet i møtesenteret på plan 2 har god kontakt med lobbyen utenfor auditoriet på plan 1, i bakgrunnen skimtes kantinen.

Pausearealet i møtesenteret på plan 2 har god kontakt med lobbyen utenfor auditoriet på plan 1, i bakgrunnen skimtes kantinen.

© Daniel Hundven-Clements

Dnb Bergen 13

KANTINEN

Utsnitt fra kantinen. Når gjestene har hentet mat får de kontakt med kunstgaten på vei til spiseplassene.

KANTINEN

Utsnitt fra kantinen. Når gjestene har hentet mat får de kontakt med kunstgaten på vei til spiseplassene.

© Daniel Hundven-Clements

Elisabeth Trømborg

Interiørarkitekt MNIL, partner

Synne Bersvendsen

Interiørarkitekt MNIL

Åsa Forsberg

Interiørarkitekt