Carnegie
Moderne meglerhus i historisk verkstedsbygg
Resepsjonens Materialitet
Resepsjonen representerer flere av materialene som går igjen i interiørets palett og består av spiler i betong, stål og eik, og uttrykker seg som stilren og stram. I resepsjonsområde er det lyst og luftig, med utsyn over meglersalen og Akershus festning utenfor huset.
Resepsjonsområdet
Meglersalen
Meglersalen sett fra resepsjonområdet. De store gamle vinduene og den doble takhøyden skaper kontakt mot sjøen og gir volum til et ellers tett møblert areal.
Interntrappen
Fra meglersal mot styrerom – interntrappen binder de to etasjene sammen.
Styrerommet
Styrerommet med glassvegger mot meglersal og utsyn mot indre Oslofjord. Sirkelformet bord, skinnstoler, pendel og lett tekstil i vinduet skaper en eksklusivitet og lunhet i rommet. Lyst og transparent.
Dust og lett interiør
Eksternt møterom med dust og lett interiør. Stolene i de eksterne møterommene er like av utforming, men varierer i tekstil, farge og hud. Dette skaper en helhet, men gir hvert rom sin særegenhet.
Fortiden ligger i veggene
Folieringen mot gangsonen er gjennomgående og setter sitt preg på møterommene. Det er motiver fra byggets tidligere levetid som Akers Mekaniske Verksted – og minner oss om hvilken fortid som ligger i veggene, dog under noen lag gips.

Papirtapet
Eksternt møterom. Papirtapeten på endeveggen består av røffe papirbiter som er montert i flere lag. Den fremstår nesten som kråkesølv og gjenskaper skimmer fra Oslofjorden.

Pipervika
«Pipervika», et rom for de uformelle møtene. Folieringen viser et bilde fra gamle Pipervika og det gamle skipsverftanlegget.

Utsyn mot byggets hjerte
Spesialtegnede bord i fiberbetong leder veien inn mot kantinen. Her har man utsyn mot byggets hjerte, atriet; som bringer dagslys inn i sentrum av bygget.