Cafe Viken


Kunsten å møte kunden

Prosjektdetaljer
Prosjektbeskrivelse

Som et av de mest innovative selskapene i Norge er DNB eksperter i kunsten å møte kunden på digitale flater. Nå ønsker DNB en sterkere fysisk tilstedeværelse i Solheimsviken ved sitt kontor i Bergen. Men hvordan gå fra et lukket bankbygg, til å være et åpent midtpunkt for både ansatte, kunder og besøkende?

Behov og drømmer:
DNB er et nysgjerrig, modig og ansvarlig selskap. Dette beviser de ved å gjøre hele sin 1.etasje mer publikumsrettet, kulturelt og mangfoldig. De åpnet Cafe Viken, en åpen møteplass for alle, med et publikumsrettet auditorium for varierte arrangementer.

Det viktigste med Cafe Viken er at det utad ikke skal ha forbindelse til banken, men ha et eget formål og en egen identitet. Hovedfokuset skal være å gi tilbake til nærmiljøet, og skape et godt møtepunkt for alle bergensere og besøkende. DNB ønsket å skape en møteplass som tar ansvar. DNB ønsker seg et knutepunkt som forteller oss at Solheimsviken og DNB er et godt sted å være og et godt sted å jobbe.

Innsikt og løsning:
Cafe Viken har en tydelig grønn profil og dyrker sine egne grønnsaker. Dette samfunnsansvaret kommer tydelige frem i atmosfæren til lokalet ved bruk av farger, fleksibel møblering, flerfunksjonelle løsninger og kunst. Cafe Viken har fått en tydelig og særegen identitet, og lampen er spesialdesignet til kafeen. Lampen ble så vellykket at Kafe Viken valgte å bruke den som logo.

I disse digitale tider er det lite som slår samtaler ansikt til ansikt med ekte mennesker. Denne innsikten er bærende for løsningene og designet til Cafe Viken. Teknologi og digitalisering er vel og bra, men ekte samtaler og felleskap er alltid best.

Oppsummert: Make room for unexpected meetings

Behov og drømmer:
DNB er et nysgjerrig, modig og ansvarlig selskap. Dette beviser de ved å gjøre hele sin 1.etasje mer publikumsrettet, kulturelt og mangfoldig. De åpnet Cafe Viken, en åpen møteplass for alle, med et publikumsrettet auditorium for varierte arrangementer.

Det viktigste med Cafe Viken er at det utad ikke skal ha forbindelse til banken, men ha et eget formål og en egen identitet. Hovedfokuset skal være å gi tilbake til nærmiljøet, og skape et godt møtepunkt for alle bergensere og besøkende. DNB ønsket å skape en møteplass som tar ansvar. DNB ønsker seg et knutepunkt som forteller oss at Solheimsviken og DNB er et godt sted å være og et godt sted å jobbe.

Innsikt og løsning:
Cafe Viken har en tydelig grønn profil og dyrker sine egne grønnsaker. Dette samfunnsansvaret kommer tydelige frem i atmosfæren til lokalet ved bruk av farger, fleksibel møblering, flerfunksjonelle løsninger og kunst. Cafe Viken har fått en tydelig og særegen identitet, og lampen er spesialdesignet til kafeen. Lampen ble så vellykket at Kafe Viken valgte å bruke den som logo.

I disse digitale tider er det lite som slår samtaler ansikt til ansikt med ekte mennesker. Denne innsikten er bærende for løsningene og designet til Cafe Viken. Teknologi og digitalisering er vel og bra, men ekte samtaler og felleskap er alltid best.

Oppsummert: Make room for unexpected meetings

Heidi Tolo

Heidi Tolo

Interiørarkitekt MNIL, partner

Frédéric Petit Stangervåg

Frédéric Petit Stangervåg

3D-visualisør

Kathrine Aarak

Kathrine Aarak

Interiørarkitekt MNIL

I permisjon

Lars Olav Dybdal

Lars Olav Dybdal

Møbeldesigner og interiørarkitekt MA