Tenk på den som kommer etter deg
Som leietaker bør man
også ha en tanke for den neste leietakeren som skal overta etter deg. Her er
det de store grepene som er utslagsgivende. Kan man unngå store områder med
spesialhimling og integrert belysning som sannsynligvis ikke vil passe for
neste leietaker? Kan toalettene gis en generell og tidløs utforming? Om det må
legges nytt gulv: kan man velge en teppeflis som er mulig å plukke opp igjen,
og som i tillegg kan tenkes å passe for neste leietaker? Etterspør løsninger
for fast inventar som er demonterbare uten å måtte rive etter endt bruk. Slike
valg øker sjansen for at man forlenger materialenes levetid, ved at de kan
videreføres til neste leieforhold.
Hvor mye gull har du i kisten?
Møbler er en stor
verdi, både økonomisk, men også i form av CO2. Eksempelvis vil 1 ny kontorstol
tilsvare 7 brukte, 1 ny lenestol tilsvarer 24 brukte, 1 sofa tilsvarer 9 brukte
og 1 nytt hev/senkbord tilsvarer 8 brukte*. Målet bør derfor være å få tingene
til å leve så lenge som mulig. Når det skal planlegges møbler til den nye
løsningen bør dere stille dere selv spørsmålet: hvilke møbler har dere i dag
som kan oppfylle behovet i ny løsning?
Videre bør dere prioritere i følgende rekkefølge:
1)
Kan møblene gjenbrukes som de er?
2)
Kan møblene oppgraderes ved å bytte bordplate, trekkes om eller
redesignes?
3)
Kan dere kjøpe brukte møbler? Det finnes flere profesjonelle aktører som tilbyr
brukte kvalitetsmøbler.
4)
Dersom dere må supplere med nye møbler: still krav til miljømerker og CO2-avtrykk
for de nye møblene.
Hva med i tillegg å
knytte til dere en samarbeidspartner som kan bistå dere med å rapportere på CO2-avtrykket
for møbelparken deres? Spart CO2-utstlipp ved gjenbruk av møbler i en
flytteprosess er tall som i tillegg til å kommuniseres internt, kan inngå i
selskapets årsrapport. Ta rollen som pådriver og still krav på veien mot et mer
sirkulært leiemarked!
*Naturskyddsföreningens rapport, «Andra hand i första hand», september 2021.