Du har kanskje vært i Oslobukta og sett et hjørnelokale med rosa skrift og tittelen «POP-UP»? Dette er et lokale som utelukkende brukes til pop-ups. Her har det vært alt fra salg av merkevarer i form av smykker, klær, vesker og interiør, til salg av vintage og gjenbruksklær, samt private salg fra garderober til influensere og merch fra artister.
Så hva er egentlig en pop-up?
En pop-up er en midlertidig happening som åpner opp for at man kan få eksponert noe man ønsker å vise frem eller tiltrekke seg oppmerksomhet til, og målet er som oftest å øke synlighet og salg innen ulike produkter og merkevarer. Dette kan være alt fra kunst til klær til mat. Målet er å skape en opplevelse, noe som setter tydelige spor av merkevaren hos forbrukeren. Man skaper spenning ved at det er midlertidig, og siden det er midlertidig kan man også tørre å bruke flere virkemidler og være mer leken. Hvis man trender på Instagram i ettertid har man absolutt gjort noe riktig.
Stadig endring
Denne midlertidigheten medfører et behov for stadig endring, og med behov for endring oppstår problemstillinger rundt materialbruk, gjenbruk, redesign og avfall. Med et ønske om å fremme egen merkevare kan det tenkes at det ideelle utgangspunktet er et blankt lerret; et rom med hvite vegger, klare til å utformes slik at de fremmer merkevaren – eller – en portabel pop-up på hjul som er spesialdesignet til produktene den inneholder. Det er minst like interessant, om ikke mer interessant, når en pop-up dukker opp i allerede eksisterende omgivelser. Det kan sees på som to ulike former for estetikk; i den ene retningen lager man det riktige rommet slik at det passer til merkevaren og uttrykket, og i den andre retningen finner man det riktige rommet hvor omgivelsene tilfører en ny dimensjon til merkevaren. Et eksempel på sistnevnte er det nedlagte kjøpesenteret på Økern. Her har Nationaltheatret satt opp en musikal av romanen og filmen Døden på Oslo S. Høyblokka skulle opprinnelig rives og det skulle bygges et nytt kjøpesenter. God byplanlegging, aktiv debatt og søkelys på historisk verdi har ført til at høyblokka består og den skal nå inngå i et variert tilbud – som starter med nettopp denne oppsetningen.